středa 1. února 2012

Poznávání ...

Jsem tu už týden a pár dní a pomalu se sžívám s místním okolím. Krom každodenní návštěvy školy, jsem podniknul i pár výletů do místního okolí a tady je malý report o mém poznávání ...

... blízkého okolí
Škola kterou navšěvuji se jmenuje Unique a stejně jako dům, kde bydlím se nachází ve čtvrti Browns Bay. Je to severně od centra Aucklandu a dalo by se to nazvat předměstím. Celá čtvrť se jmenu podle stejnojmenné ulice Browns Bay, která sama o sobě není nijak hezká, ale přímo sousedí s pláží. Nachází se tu pár obchůdků všeho druhu včetně asi osmi stánků se Sushi. Všechny se překvapivě uživí. Místní sushi moc není, a tak je jasný proč, tomu tak je. Na ulici Browns Bay se nachází i naše škola. Samotná čtvrť je shlukem rodinných domků, které jsou poskládány do celkem chaotické sítě uliček a vyznat se tady je celkem náročná orientační hra. Všechny uličky vypadají stejně. krom obchodů na hlavní ulici tu nechybí samozdřejmě veřejné ragbyjové a criketové hřiště. Pravidla criketu jsou mi opravdu zahadou. O ragby toho vím o něco víc, ale taky žádná sláva. No a všude je tu opravdu čisto. Novozelandané tráví hodně volného času venku na veřejných prostransvích, a tak tam přirozeně nechtějí mít bordel. Všude jsou odpadkové koše co opravdu fungují, nikde se neválí vajgly nebo žvýkačky. A ještě jsem tu neviděl nikoho plivat.


... centra Auckladnu

Centrum je z naší čtvrti vzdáleno asi hodinu jízdy veřejnou autobusouvou dopravou. Ta ovšem nejezdí moc na čas. Když přijdete na zastávku včas a autobus nikde, tak není třeba propadat panice. Deset minut tu není žádné zpoždění. Při cestě do centra přejíždíte obří most přes zátoku Waitemata, který se jmenuje Auckland Harbour Bridge. Tento impozantní most se může při plavbě větších lodí rozevřít, ale většina lodí přijíždí do přístavu z druhé strany. Samotné centrum Aucklandu je dosti malé a není zase tak zajímavé. Za zmínku stojí určitě Sky Tower, což je nejvyšší stavba na jžní polokouli. Má uctihodných 328 metrů a na rozhlednu vás vyveze výtah za 40 sekund. Já tam nebyl, ale píšou to. Taky se dá z vyhlídkové terasy skočit na takovým speciálním laně dolů. Je to z výšky 192 metrů a trvá to 16 sekund. Ale Bunge Jumping to není. Krom Sky Toweru určitě stojí za viděnou přístav. Krom velkého množství jachet tu kotví i obří tankery a zaoceánské parníky. Pak tu je ještě obří akvárko s mořskýma potvorama. V centru je dodré si všimnout ještě kontrastu mezi starou a novou zástavbou. Nové výškové domy někdy jakoby dosloha stály na střehách těch starých. Pak tu jsou ještě asi dva parky, par bezdomovců co po vás nechcou peníze a všude mega moc lidí.              






... toho, jak místní tráví volný čas

Jak jsem již psal, tak spousta lidí, zde tráví volný čas venku na veřejnýh prostranstvích. Aucklanďané nejezdí o víkendu na chalupu jako my, ale nejčastěji vyrazí na pláž, sportovat nebo se někam projít. Já se byl podívat o víkendu na pláži Longs Bay. Všude bylo spousta lidí, kteří se spolu bavili, hráli na kytaru, koupali se nebo vařili. Vaření na pláži? Jsou tu na to dobře zařízení. Tu a tam je takový pultík, což je vlastně venkovní gril, kde když zmáčknete tlačítko, tak se vám nažhaví opékací plotýnka a vy si můžete cokoliv ugrilovat. Je to zadarmo, jen to po sobě musíte uklidit, což taky všichni dělají. Krom těchto vychytávek mají místní sebou všelijaké přenosné grily a hrnce všech možných velikostí. Co se týče sportu, tak se tu hodně běhá. Běhají malí, velcí, staří, mladí - prostě všichni. Z kolektivních sportů tu frčí criket a ragby. Tolik šišatých míčů jsem ještě v životě neviděl. A házet s tím tu umí opravdu každý. 









... ozonové díry
To, že je nad NZ ozonová díra se dočtete skoro v každém turistickém průvodci. A je to pravda, pač jsem si to vyzkoušel doslovana vlastní kůži. Spálíte se tady i když slunko zrovna nesvítí. A pokus si zapomenete namazat nějakou část těla krémem a jste venku trochu dýl, tak jste jasní. Tak rychle vypálený proužky od sandálů na nohách jsem ještě nikdy neměl. Stačila slabá hodinka. Taky je dobré nosit klobouk, pač hlava samotná trpí taky docela dost.  Bouhžel v celém Browns Bay nemají klobouk na moji velkou hlavu a tak musím o víkendu vyrazit někam jinam, pač bez toho tu jde opravdu blbě.

A to je pro zatím vše. Pro dokreslení atmosféry bych vás nasměroval na galerií fotek. Jak bude něco nového, tak to zase napíšu. Mějte se moc hezky Honza

10 komentářů:

  1. Ahoj Honzo,

    vedes si moc hezky denik, super.Doufam, ze Ti to vydrzi az do odletu domu. Jak jdou cajove dychanky s Pat?A uz sis vybral sport, ktery budes delat? Rugby nebo cricet? :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Verčo,
      no s angličtinou jsem zatím moc nepokročil. Zatím je má agličtina zdrojem různých nedorozumění a veselých i méně veselých příhod. Až se to zlepší (což nevm jestli někdy bude), tak to sem určitě dám :-) Jinak co se týče sportu, tak u mě vede jednoznačně rugby. Dneska se jdu dokonce podívat na rugbyjový zápas, tak se mužeš těšit na repotr. Měj se hezky. Honza

      Vymazat
  2. Cau Honzo

    Je to prijemne cteni, zvlaste v ted, kdy jsou u nas luxusni mrazy - rano bylo na teplomeru -17, doma v pokoji 10 :)
    Vsude to klouze, coz by mohl potvrdit i Kopec, ktery to z bazenu ve stredu bral ven (neplanovane) po zadku, a dojel az k lavickam :)

    Ohledne pravidel kriketu mrkni tady, lepsi asi uz nenajdes - http://www.cricket.cz/pravidla/

    A pri konverzaci o ragby, staci kdyz reknes "All Blacks", zurive se u toho usmivej a ses jejich :)

    Cau Op

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdarec Opate,
      jsem rád, že se ti blog líbí. Díky za přeposlání pravidel criketu. Já dnes nastudoval pravidla rugby, pak jdu dnes odpoledne na opravdický zápas. Takže se těš na článeček. Myslím, že to bude stát zato. Měj se Honza

      Vymazat
  3. Ahoj Honzo,
    moc tě zdravím. Ani jsem netušila, jaký jsi vtipný komentátor:-) Jen piš dál, dobře se to čte a ráda se zas něco dozvím o Zélandu. Hezky spíkej anglicky a měj se fajn.
    Zdar Mahana a Vlastík

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Vlastíku a Mahano,
      jsem rád, že se Vám blog líbí. Dnes razím na opravdický rugbyjový zápas a tak se mužete tešit na reportáž. Sám jsem zvědavý jaký to bude. Mějte se hezky a nezmrznite. Honza

      Vymazat
  4. Milý Honzíku,
    nejen že parádně vtipně deníkově popisuješ, co všechno zažíváš, ale i geograficky popisně je to trefné, konkrétní a použitelné - jak proberu v zeměpise Asii, naskočíme na Austrálii a Zéland a počítej s tím, že Tvé příběhy utkví v hlavičkách sedmáků :)
    Zuzka

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Honzo,
    je to skvělé čtení. Jen by se mi hodily mapky, budu muset něco pohledat na netu. Já bez mapy nejsem celá. :-)
    Doufám, že tě psaní neomrzí, kdyby všichni odpadli, tak já bude se zájmem číst. Od malička byly pro mne nejzajímavější cestopisy. Marco Polo, Hanzelka a Zikmund, Thor Heyerdahl, .....no a teď ty....:-D
    Darja

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Darjo,
      jsem rád, že se ti blog a díky za pozitivní reakce. Dává mi to sílu sem psát i když se mi někdy malinko nechce. Okruh čtenářů je něčekaně velký, a tak Vás nechci zklamat. Chystám článek o mé škole a myslím, že to budu stát za to. Měj se hezky - Honza

      Vymazat
  6. Zdar parde,
    já blbec jsem si myslel, že když napíšeš a publikuješ další díl svého vyprávění, tak se podle nějakého maillistu spustí automat a pošle další pokračování všem abonentům, mezi něž jsem si dovolil počítat i sebe. Dana se mě pravidleně ptá, jestli něco od tebe nepřišlo a já jí pravidelně odpovídám, že ne, že asi nemáš čas.
    Až teď - 15.4.2012 - jsem zjistil, že tady máš moře dílů svého vyprávění a tak to začínám zpracovávat.
    Měj se
    Honza

    OdpovědětVymazat