pondělí 20. února 2012

Auto

Bez auta to jde na Novém Zélalandu dost blbě. Jste buď odkázáni na autobusy nebo na stopa. Busy většinou nejezdí tam, kam potřebujete a jsou docela drahý a stopování je kapitola sama pro sebe. A tak většina lidí co dojela na NZ na delší dobu si koupí auto. A jak jsem již psal  na NZ fungují některé věci prostě, jinak a ne jinak je tomu i s koupí auta. Když chcete koupit auto, tak máte  několik možností.
První je zajít na trh s auty. Každou sobotu a neděli se na Aukclandském dostihovém závodišti sjedou lidé, co by chtěli svoje auto prodat. Jednoduše tam zajedete, dáte za okýnkou kolik za auto chcete a když má někdo zájem, tak ho povozíte, případně se povozí sám a buď auto koupí nebo ne. Auto je tu spotřební zboží, a tak se na takovém trhu sejde každý víkend docela dost aut i docela dost lidí. Já byl na trhu, když pršelo a i přesto tam bylo cca 200 aut k prodeji.
Druhou a stejně populární možností, je koupit či prodat auto přes inzerát. Jednoduše prodejce vyvěsí na net, že auto prodává. Zájemce zavolá, auto si klině na den půjčí, a když mu vyhovuje, tak je prodáno. Tímto způsobem prodává auto překvapivě hodně lidí.
Klasické bazary, jak je známe z ČR tu moc nefrčí. Já teda viděl zatím jen asi dva. A jak je to s cenami aut? Přijde mi, že ojeté auto tu seženete, tak o cca 10 - 20% levněji, jak u nás.
No a samotné papírování, mám na mysli přepis auta, není taky žádná věda. 90% věcí se tu řeší na poště a s přepisem tomu není jinak. Zajdete na poštu, vyplníte formulář a je to hotový.

To že budu potřebovat auto na cesty bylo jasný už před odjezdem. Ale jaký, to jsem neměl moc představu. Hlavně levný. Až zde, po získání informací, jak to tu chodí jsem došel k přesvědšení, že pro mě bude nejlepší
dodávky, ale už na ten druhý jsou upraveny pro cestování. To znamená, že taková dodávka má zadu většinou postel a matrací, přes celý nákladový prostor, je tam úložný prostor na kabice s věcmi, může tam být nějaká skříňka, záclonky a spousta dalších vychytávek. Takové dodávky si svépomocí upravili samotní cestovatelé. Dodávka má většinou strašný kvantum najetých kilometrů, je rozhrkaná, místy odřená - prostě použitá. Je to sice putovní zboží a každý se většinou snaží investovat do auta pokud možno co nejmíň, když ho má na omezenou dobu, ale má to i svoje kouzlo. Viděl jsem takových domečků na kolečkách zde již několik, no hned mi bylo jasný, že právě tohle hledám.
Má to spoustu výhod. Prvně ušetříte za ubytování v kempech, backpakerch i v práci na farmách můžete spát v autě. Pokud cestujete, nemusíte pracně hledat místo, kde postavit stan. Prostě zakotvíte na nějakým zapadlým parkovišti se studenýma sprchama a WC (těch je tu taky požehnaně), nebo prostě kdekoliv to jde. A v neposlední řadě, až auto nepotřebujte, tak ho zase prodáte někomu dalšímu. Při koupi, ale musíte dávat pozor, aby jste zase nekoupili úplnej vrak, pač pokud se vám to po cestě rosype, tak jste prd... .
Situace ve který jsem se nacházel já, byla v celku zoufalá. Moje slovní zásoba pro koupi auta obsahovala slovo "a car", což je pro koupi auta dost málo. Tím pádem možnost, že mrknu na net, někomu zavolám, domluvím si s ním schůzku, poklábosíme o motorech ... se automaticky sama vyloučila. Za další autům nerozumím. Vím, kde to má mít volant, a kde se kontroluje olej, ale víc toho nevím. A koupit zajíce v pytli na tržišti se mi nechtělo. Naštěstí je tu internet a tam nacházím kontakt na borca co se jmenu Pavel, je z Čech, je automechanik a prodává a servisuje auta a tváří se že tomu rozumí. Je rozhodnuto - volám Pavlovi volám, že potřebuji dodávku nebo velkýho kombíka, nejlíp s postelí, a že na to mám tolik a tolik peněz. Prý to není mnoho, ale se podívá. No a takhle to dopadlo.









Je to Toytota Estima Lucida. Není to žádná hitparáda, ale dofám, že se to za chvíli nerozpadne. Musím to ještě malinkato poupravit a umýt, ale snad to bude dobrý. Věci je dobré nazývat jmény, abychom je mohli případně pochválit, či si trochu konkrétně zanadávat. A tohle auto jěště žádný jméno nemá. A tak vypisuji veřejnou soutěž o název mé nové káry. Pokud vás napadá, jak by se mohlo jmenovat, tak to napište do diskuze pod článek, nebo pošlepe mailem. A ať je o co hrát, tak autor nejlepšího jména (to které se mi bude líbit) má u mě flašku dobrého NZ vína.

8 komentářů:

  1. Ahoj Honzo,
    to je parádní kousek. Sposta místa a čtyřkolka (teda alespon podle stitku). Výborný expedicni vozidlo, jestli teda dojede tam i zpet:-)
    A ted naše soutežní tipy: Verunka navrhuje nazev podle místa původu, neco jako "Auky" (to může fungovat i jako soft nadávka). Já navrhuji nazvat dodavku podle barvy: "Sedivak" i když by do mohla být přesmyčkou i "Lucka" to podle toho, jestli je svým projevem a charakterem spíš kluk nebo holka.
    Pa HaV

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj,
    dočetli jsem až sem a díky za zprávy i fotky. Na jedené fotce jsi i ty, tak ti to konečně věříme, že seš tam v tý dálce :-)
    Já i Hanka hlasujeme pro "stříbrného sršně" nebo možná spíše "čmeldu", záleží na tom, kolik to vytáhne. Ještě jeden dotaz, co místní pivo nebo snad nepiješ vodu?

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Honzi,
    autíčko je parádní, velké, krásná lůžková úprava, zepředu se tváří jako holka - s laškovným úsměvem světel, zezadu jako kluk s potlučeným, pomačkaným čelem a uličnickým klučičím kukučem.
    Jak jsem ho viděla, tak díky SPZ mě hned napadlo pojmenování IRIS, YRIS nebo taky odvozeně IRČA nebo podobně...pak jsem začala googlit význam slova - a líbí se mi, cestovatelsky příhodné:
    1) duhovka a řecká bohyně duhy
    - duha je dráha, po které Tě Iris bude vozit; duha je množství barev které Tě okouzlí, stejně jako pestrobarevná místa a krajiny na NZ
    2) zkratka pro integrovaný regionální informační systém
    - díky Iris, procestuješ kus země a budeš moci být všem na tomto blogu dokonalým informátorem o místním regionu
    3) ochranná clona ve Hvězdné bráně - slouží k ochraně Země před útokem skrz bránu
    - i Tebe bude Iris chránit a budeš díky ní v bezpečí před nebezpečným okolím...třeba před dotěrnými komáry, kousajícími possumy, deštěm, chladem a větrnou bouří

    Jako případnou odměnu pro výherce si místo láhve vína žádám svezení v tomto obytném žihadle :)

    pa Zuzka

    OdpovědětVymazat
  4. zdar, tak já tedy navrhuji jméno pro vůz: Mršina :-)
    Zdraví Kopec

    OdpovědětVymazat
  5. První mě napadla samozřejmě Lucka :o) Madla

    OdpovědětVymazat
  6. Svez bych se se na vlně "Lucka", ale páč ti nechcu přitěžovat na cestě dom s dalšíma flašama, tak u mně to vyhrál kér na kolech. Tvému pelechu dej jméno "Letty", zní to žensky a je to lehké hantec. No šak to ňák vygómeš kemo.

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj Honzo,
    Tak si tak jezdím po Praze a najednou mě padne do očí plakát Zoo Praha – malé slůně v barvě Tvého auta a říkají mu Shanti. Pokusila jsem se vyseznamovat význam a není to tak špatné. Podle Wikipedie to znamená mír, pohodu, odpočinek, klid a dokonalé štěstí. Je to exotické, byť trochu jiným směrem, než jsi Ty. Je to populární - používá to obchod s vodními dýmkami, tabákem a vonnými tyčinkami, thajské masáže a písnička od Maddony z roku 1998. Myslím, že se to dá i velmi dobře tvarovat, pro případ, že zastavíte jinde, než bylo v plánu. Případné výhry se vzdávám ve prospěch majitele auta, neb batoh na cestě domů bude mít i tak málo místa. Měj se fajn. Peťa

    OdpovědětVymazat
  8. Tak Honzo, už je na čase aktualizovat informace a hlavně fotky, at mužeme pokračovat v soutěži.
    Rozhodně se nehodlám vzdát šance na výhru, přestože se nekteri soutezici snazi nekale ovlivnit tvoje rozhodovani ruznymi prisliby ci vzdanim se vyhry, pripadne kombinaci:-) Jinymi slovy, tesime se na dalsi pokracovani. H

    OdpovědětVymazat