úterý 10. dubna 2012

Kiwi

Potom co jsem skončil v Aucklandu ve škole, tak spolu s Aukym míříme do městečka Te Puke poblíž Taurangy. Te Puke je děsná díra a skoro nic tu není, ale důvod, proč se sem na podzim sjíždějí stovky lidí je kiwi. Přesněji řečeno Kiwi Fruit. Okolo celýho Te Puke je děsná spousta sadů, kde kiwi roste a to všechno se musí posbírat. Hned po mém příjezdu do Te Puke si všímám taky spousty Indů co tu je a to je dobré znamení. Protože, kde jsou Indové, tam jsou peníze a práce - to jsem se již na NZ naučil. A je to pravda - kiwi má na svědomí to, že do regionu kolem města Tauranga každoročně přitečou 2 miliardy novozélandských dolarů, a tak není divu, že se všechno tady točí kolem kiwi.  





S Aukym nakonec zakotvíme v místním autokempu a za dva dny jdu poprvé sbírat. Práci jsem dostal takovým pro mě kuriozním způsobem. Ráno jsem na ulici viděl nějaký lidi co vypadali, že na někoho čekají. Tak se ptám, jestli to nejsou sběrači kiwi, a taky že jo, a čekají na svýho bosse. Je tu i pár čechů, a tak na rychlo zjišťuji co a jak. Za chvilu je tu hlavní šéf a prý není problém, abych jel s nima.
Kiwi se tu pěstuje ve dvou odrudách a to kiwi zelené, to je to co známe od nás z obchodu a kiwi zlaté, které je doménou jenom nového Zélandu. Zlaté kiwi má tenčí šlupku a je míň chlupatý než kiwi zelený, a když se rozkrojí, tak je vevnitř více do žluta. Kiwi se sbírá ještě nezralé a dozrává až později v baličkách ovoce a ve speciálních kontejnérech. Kiwi roste na takových drátěných sítí co jsou natažený na sloupkách a trochu to připomíná vinice. Celá drátěná konstrukce je asi tak 1,70 nad zemí a plody z ní visí směrem dolu. Celé sady, kde kiwíci rostou jsou zpravidla chráněny vysokými živými ploty, aby na keříky nefoukalo. Sběrači plody kiwi sbírají do takových speciálních batohů co mají na prsou. Do každýho řádku nastoupí dva lidi a sběr začíná. Musíte děsně valit, protože se to vyžaduje. Trhá se dvouma rukama zároveň a kiwi se pak dáva do toho batohu. Já jsem schopen na jeden nápřah utrhnout tak 4-5 ks kiwi což mi trvá tak 4 sekundy (a stále zrychluji). Za 8 hodin sbírání jsou to tedy opravdu kvanta. Musíte u toho taky dávat pozor a důsledně ulamovat šťopky a zlatého kiwi se ještě musí opatrně pokládat, aby se nepoškodila tenká šlupka. Plný batoh kiwi váží asi tak 20 - 22 kilo, a pak se jde vysypat do takové speciální bedny Je to celkem zamec, pač když máte 1,8m, a tak se musíte pod tou konstrukci všelijak krčit, do toho ten batoh a všechno valí děsně rychle. Někdy se musí i klečet, protože je konstrukce prověšená. Je to dost na záda, ale dá se na to zvyknout. Opravdoví přeborníci v této disciplíně jsou Indové - jsou neuvěřitelně rychlí a opravdu nevím, jak to dělají. Někdy mi přijde, že mají na rukavicích magnet na kiwi. Naopak strašně pomalí jsou španělé a jihomeričané. Sbírají taky holky a to obdivuji, že to některý vydrží. Pravda nějaké jenom jeden den, ale česky děvčata tu platí za největší vazby, že to zvládají dobře. Takže složení na v sadech je opravdu mezinárodní, ale na nějaké moc velké procvičování angličtiny to zatím moc nevypadá. Sezóna ještě pořádně nezačala, a tak jsem sbíral jenom tři dny. Ale všichni říkají, že to se to rozjede, tak jsem zvědav. No toliko pár základních informací o kiwi a práci okolo něco. Pro lepší představu, jak takový sad vypadá jsem dal pár fotek na Picaso. + ještě přibly nějaké fotky z výletů do okolí.

  

2 komentáře:

  1. Zdar parde,
    jak tě tak pozoruju, tak jsi zhubnul a ještě pěkně makáš.., tak to po návratu budeš lozit 8+ a víš:o))
    Měj se fajn a pozdravuj kiwiwomen;o)

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Honzo,
    gratuluju ti k absolutoriu na englický škole. Máš výbornej blog, ještě jsem to ani všechno nepřečetl. Vidím, že máš literární talent a tvoje líčení zážitků nemá chyby. Držím ti palce, ať se ti nerozsype Auky a ve sbírání kiwi nemusíš být lepší jak Indové. Honzíkovu cestu budu sledovat i v galerii na Picasu. Tam už máš taky dost obrázků.
    Paska

    OdpovědětVymazat